Μέτρια επιδείνωση των λειτουργικών συνθηκών σε όλο το εύρος του ελληνικού μεταποιητικού τομέα παρατηρήθηκε τον Αύγουστο, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της έρευνας PMI από την S&P Global.
Η συνολική υποχώρηση προήλθε από την έντονη μείωση της παραγωγής και την ασθενή ζήτηση των πελατών από το εσωτερικό και το εξωτερικό. Κατ’ αναλογία με τις μικρότερες εισροές νέων παραγγελιών, οι κατασκευαστές μείωσαν τον αριθμό του προσωπικού τους για πρώτη φορά από τον Δεκέμβριο του 2020.
Ο όγκος αδιεκπεραίωτων εργασιών εξακολούθησε να μειώνεται καθώς η πίεση στην παραγωγική ικανότητα εξασθένησε. Παρ’ όλα αυτά, οι προσδοκίες σχετικά με την παραγωγή ενισχύθηκαν εξαιτίας της ελπίδας για βελτίωση της ζήτησης. Σε ό,τι αφορά τις τιμές, οι ρυθμοί αύξησης του κόστους εισροών και των τιμών εκροών υποχώρησαν αισθητά λόγω των αναφορών σχετικά με τη μείωση των τιμών ορισμένων πρώτων υλών.
Ο εποχικά προσαρμοσμένος Δείκτης Υπευθύνων Προμηθειών της S&P Global για τον τομέα μεταποίησης στην Ελλάδα (Purchasing Managers’ Index - PMI) έκλεισε στις 48,8 μονάδες τον Αύγουστο, τιμή χαμηλότερη από τις 49,1 μονάδες του Ιουλίου. Η τελευταία τιμή υπέδειξε ακόμα μία μέτρια επιδείνωση της υγείας του ελληνικού μεταποιητικού τομέα, ενώ η τελευταία μείωση ήταν η ταχύτερη που έχει καταγραφεί από τον Δεκέμβριο του 2020.
Στη συνολική επιδείνωση των συνθηκών συνέβαλε η απότομη μείωση της παραγωγής κατά τη διάρκεια του Αυγούστου. Ο ρυθμός συρρίκνωσης επιταχύνθηκε στον ταχύτερο που έχει καταγραφεί από το τέλος του 2020 και οφείλεται, σύμφωνα με αναφορές, στις χαμηλότερες εισροές νέων παραγγελιών και στην ασθενή ζήτηση από την πλευρά των πελατών. Ταυτόχρονα, οι νέες πωλήσεις που έλαβαν οι Έλληνες παραγωγοί αγαθών υποχώρησαν με έντονο ρυθμό.
Η αγοραστική δύναμη των πελατών αποδυναμώθηκε εξαιτίας της εκτίναξης των τιμών και της αύξησης του ενεργειακού κόστους. Παρότι εξασθένησε από τον Ιούλιο, η μείωση ήταν η δεύτερη ταχύτερη των τελευταίων 18 μηνών.
Εν τω μεταξύ, η ζήτηση των πελατών από το εξωτερικό εξασθένησε περαιτέρω, καθώς ο ρυθμός συρρίκνωσης των νέων παραγγελιών εξαγωγών επιταχύνθηκε. Οι νέες πωλήσεις σε πελάτες του εξωτερικού μειώθηκαν με τον σφοδρότερο ρυθμό που έχει καταγραφεί από τον Ιανουάριο του 2021. Η μείωση των λειτουργικών αναγκών μετά τις χαμηλότερες εισροές νέων παραγγελιών οδήγησε σε νέα υποχώρηση της απασχόλησης τον Αύγουστο. Η μείωση του αριθμού εργαζομένων ήταν η πρώτη που έχει καταγραφεί από τον Δεκέμβριο του 2020 και συνδέθηκε με μεγαλύτερο αριθμό απολύσεων. Ωστόσο, οι ελληνικές μεταποιητικές εταιρείες μπόρεσαν να μειώσουν με επιτυχία τον όγκο αδιεκπεραίωτων εργασιών. Ο ρυθμός συρρίκνωσης ήταν σε γενικές γραμμές σταθερός, παρότι υποχώρησε στον χαμηλότερο των τελευταίων τριών μηνών.
Οι πληθωριστικές πιέσεις εξασθένησαν αισθητά κατά τη διάρκεια του Αυγούστου. Το κόστος εισροών αυξήθηκε με τον ηπιότερο ρυθμό που έχει καταγραφεί από τον Νοέμβριο του 2020, καθώς ο ρυθμός αύξησης επιβραδύνθηκε για πέμπτο συνεχή μήνα. Παρότι οι αυξήσεις του κόστους ενέργειας και μεταφορών προκάλεσαν την αύξηση του πληθωρισμού, σύμφωνα με αναφορές, η πτώση των τιμών ορισμένων πρώτων υλών περιόρισε την αύξηση.
Ο ρυθμός αύξησης των χρεώσεων εξασθένησε επίσης περαιτέρω στα μέσα του τρίτου τριμήνου. Παρότι παραμένει σε ιστορικά υψηλά επίπεδα, ο ρυθμός αύξησης επιβραδύνθηκε στον ασθενέστερο που έχει καταγραφεί από τον Αύγουστο του 2021. Οι υψηλότερες τιμές πώλησης αποδόθηκαν συχνά στη μετακύλιση του υψηλότερου λειτουργικού κόστους στους πελάτες. Οι μειωμένες απαιτήσεις παραγωγής οδήγησαν τις εταιρείες στο να περιορίσουν και πάλι τις αγορές εισροών τους κατά τη διάρκεια του Αυγούστου. Η αγοραστική δραστηριότητα μειώθηκε για τέταρτο συνεχή μήνα και μάλιστα με σταθερό ρυθμό. Η ασθενής ζήτηση από την πλευρά των πελατών οδήγησε επίσης σε περαιτέρω συρρικνώσεις των αποθεμάτων καθώς μειώθηκαν τόσο τα αποθέματα προμηθειών όσο και ετοίμων προϊόντων. Εν τω μεταξύ, οι Έλληνες κατασκευαστές ήταν περισσότερο αισιόδοξοι σχετικά με τις προσδοκίες τους ως προς την παραγωγή μέσα στους επόμενους 12 μήνες, τον Αύγουστο. Η εμπιστοσύνη έφθασε στο υψηλότερο επίπεδο από τον Μάιο καθώς οι εταιρείες ελπίζουν σε ανάκαμψη της ζήτησης από την πλευρά των πελατών μέσα στο επόμενο έτος
Σχολιάζοντας τα αποτελέσματα της τελευταίας έρευνας, η Siân Jones, οικονομολόγος στην S&P Global Market Intelligence, είπε: «Οι Έλληνες κατασκευαστές εξακολούθησαν να αναφέρουν δύσκολες λειτουργικές συνθήκες κατά τη διάρκεια του Αυγούστου, καθώς οι υψηλότερες τιμές επιβάρυναν περαιτέρω τις δαπάνες των πελατών και αποδυνάμωσαν τη ζήτηση. Η παραγωγή μειώθηκε απότομα και με τον ταχύτερο ρυθμό που έχει καταγραφεί από το τέλος του 2020 καθώς οι εταιρείες αντέδρασαν μειώνοντας τις δαπάνες τους. Τα μέτρα μείωσης κόστους πήραν τη μορφή περιορισμού των αγορών εισροών και της δραστηριότητας προσλήψεων, καθώς τα επίπεδα απασχόλησης υποχώρησαν για πρώτη φορά από τον Δεκέμβριο του 2020. Παρότι οι πληθωριστικές πιέσεις παρέμειναν σε υψηλά επίπεδα, οι ρυθμοί αύξησης του κόστους εισροών και των τιμών εκροών εξασθένησαν και πάλι. Οι λειτουργικές δαπάνες αυξήθηκαν με τον βραδύτερο ρυθμό σε διάστημα περίπου δύο ετών, καθώς η μείωση των τιμών ορισμένων πρώτων υλών περιόρισε τον αντίκτυπο της εκτίναξης του κόστους μεταφορών και ενέργειας».
Πηγή: euro2day.gr