Στις πρωτοβουλίες για την ενίσχυση της εξωστρέφειας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων αναφέρθηκε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Θόδωρος Σκυλακάκης, στο πλαίσιο του Συνεδρίου, με τίτλο «Εξαγωγές: Δύναμη Ανάπτυξης και Προοπτικής για την Ελλάδα», όπου συμμετείχε ως κεντρικός ομιλητής.
«Η δική μας η φορολογική πολιτική, από την πρώτη στιγμή, στηρίζει την εξωστρέφεια, όχι με λόγια, αλλά με έργα», επισήμανε ο κ. Σκυλακάκης, παραθέτοντας ως χαρακτηριστικά παραδείγματα τις μειώσεις που έκανε η Κυβέρνηση στο φορολογικό βάρος και στο εργατικό κόστος για τις επιχειρήσεις. Οι συγκεκριμένες πρωτοβουλίες, όπως είπε, αφορούν στην ευρύτερη οικονομική πολιτική. Ωστόσο, έχουν ιδιαίτερη βαρύτητα για τις εξαγωγικές επιχειρήσεις, καθώς στο εσωτερικό της χώρας υφίστανται ένα είδος αθέμιτου ανταγωνισμού στη διεκδίκηση των παραγωγικών πόρων από την άτυπη οικονομία.
«Κάποιος που είναι στην άτυπη οικονομία δεν εμφανίζει το 100% των εσόδων και έχει τη δυνατότητα να έχει πόρους απασχόλησης και πρώτων υλών, χωρίς να πληρώνει την αντίστοιχη φορολογία ή τις αντίστοιχες ασφαλιστικές εισφορές. Αυτό, περιορίζει πολύ τη δυνατότητα της εξαγωγικής επιχείρησης να προσελκύσει στελέχη και εργαζομένους, αλλά και να αγοράσει πρώτες ύλες, σε χαμηλές τιμές. Και αυξάνει τις τιμές, που υπό άλλες συνθήκες θα πλήρωνε. Γι’ αυτό και για τις εξαγωγικές επιχειρήσεις οι μειώσεις που κάνουμε στη φορολογία έχουν πολύ μεγαλύτερη σημασία από ό,τι γι’ αυτές που είναι στην άτυπη οικονομία. Διότι οι μεν πληρώνουν, οι δε δεν πληρώνουν. Αυτό ήθελα να το κάνω ως παρατήρηση, διότι σπανίως λέγεται, αλλά είναι ένας από τους “ελέφαντες στο δωμάτιο” που εμποδίζουν την εξωστρέφεια», εξήγησε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών.
Όπως πρόσθεσε, «και στην επόμενη φάση, κατά την οποία η αγορά εργασίας δεν θα έχει τα ποσοστά ανεργίας που είχαμε και θα έχουμε στενότητα στην αγορά εργασίας, η μεγαλύτερη βοήθεια που μπορούμε να παρέχουμε στις εξωστρεφείς επιχειρήσεις είναι η συστηματική μάχη την οποία δίνουμε για τον περιορισμό της άτυπης οικονομίας και τη μετάβαση όσο το δυνατό περισσότερων επιχειρήσεων στην τυπική οικονομία».
Σε σχέση με τις πρωτοβουλίες που λαμβάνει το οικονομικό επιτελείο για τη ενίσχυση της εξωστρέφειας, στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης, δήλωσε: «Έρχεται η πολύ μεγάλη βοήθεια που θα δώσουμε στην εξωστρέφεια, με το εργαλείο των δανείων και στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις της εξωστρέφειας, με τις επιδοτήσεις. Για τις επιδοτήσεις, θα βγουν, στις αρχές του χρόνου, πολύ μεγάλα προγράμματα για μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις. Από αυτά, μπορούν να επωφεληθούν και οι εξωστρεφείς επιχειρήσεις, προφανώς». Αυτά, αφορούν σε ψηφιακή μετάβαση, ενεργειακή απόδοση, στον πρωτογενή τομέα, στον τουρισμό κ.λπ. «Έχουμε, λοιπόν, ένα μεγάλο πακέτο επιδοτήσεων που θα ξεκινήσει», τόνισε.
Ο κ. Σκυλακάκης υπογράμμισε πως για όλες τις εξαγωγικές επιχειρήσεις υπάρχει ειδική μεταχείριση όσον αφορά στα δάνεια του Ταμείου Ανάκαμψης. «Μία εξαγωγική επιχείρηση είναι επιλέξιμη για τα δάνεια του Ταμείου Ανάκαμψης, ακόμη και όταν το 15% του τζίρου της αφορά σε εξαγωγές. Τότε μπορεί να λάβει δάνεια μέχρι το 30% της επένδυσης, στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης. Όταν υπερβαίνει το 45% (σ.σ. ο τζίρος της), δύναται να λάβει για το 50% της επένδυσης, το μέγιστο δηλαδή ποσοστό δανειοδότησης που μπορεί να πάρει κάποιος από το Ταμείο Ανάκαμψης. Τα δάνεια αυτά μπορεί να είναι μέχρι 15 ετών. Είναι δάνεια με πολύ χαμηλό επιτόκιο, της τάξεως του 0,35% και υπάρχει η δυνατότητα να αθροιστεί αυτή η ενίσχυση, που υποκρύπτει το πολύ χαμηλό επιτόκιο, με οποιαδήποτε άλλη κρατική ενίσχυση (για παράδειγμα, από τον Αναπτυξιακό νόμο) μέχρι το μέγιστο του γενικού απαλλακτικού Κανονισμού. Ταυτόχρονα, δίνουμε ισχυρά κίνητρα στις μικρές και μεσαίες εξαγωγικές επιχειρήσεις (π.χ. μείωση του φόρου εισοδήματος που πληρώνουν) να κάνουν συνεργασίες και συγχωνεύσεις. Τα κίνητρα θα οριστικοποιηθούν το αμέσως επόμενο διάστημα με σχετικό νομοσχέδιο».
Επιπρόσθετα, ο κ. Σκυλακάκης αναφέρθηκε σε μία καινοτομία που παρουσιάζουν τα δάνεια του Ταμείου Ανάκαμψης. «Υπάρχει μία μεγάλη καινοτομία, ενώ είναι επενδυτικά δάνεια, θεωρούν ως εντασσόμενο μέρος στην επένδυση, μέχρι και 30% του δανείου, τις δαπάνες marketing ή το κεφάλαιο κίνησης. Αυτό, είναι καινοτόμο και εξόχως αναπτυξιακό. Δεν υπήρχε στα σχέδια, μέχρι τώρα. Αντιλαμβάνεστε πόσο καθοριστικό είναι το marketing, όπως και οι συνεργασίες για να μπορέσουμε να διεισδύσουμε στις ξένες αγορές», σημείωσε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών.